Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

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Prof. Dr. Stefan Leder

Curriculum Vitae

1982 Promotion  in Orientalischer Philologie an der Goethe Universität Frankfurt

1982-1984 Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Orient-Institut der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft Beirut

1989 Habilitation, Goethe Universität Frankfurt

1990-1993 Stipendiat der Heisenberg-Stiftung, Deutsche Forschungsgemeinschaft

1991-1992 Forschungsaufenthalt an der Akademie der Arabischen Sprache, Damaskus

1993-2007 Professor für Arabistik und Islamwissenschaft Universität Halle

2001-2007 Sprecher des Sonderforschungsbereichs Nomaden und Sesshafte

2007-2017 Direktor, Orient-Institut Beirut der Max Weber Stiftung

Forschungsschwerpunkte

  • Die Reorganisation des islamischen Gemeinwesens im Nahen Osten (ca. Kreuzzugszeit)
  • Geschichte der Beduinen in arabischen Gesellschaften
  • Islamische Tradition, religiöse Autorität und politische Lehre
  • Westliche Diskurse zur Geschichte des Orients

Projekte

  • Die (arabische) islamische politische Literatur
  • Edition der Briefe des Sekretärs von Saladin, al-Qadi al-Fadil
  • Edition von Maḥmūd al-Kāšġarī's Dīwān Luġāt at-Turk

Publikationen

Bücher (Auswahl)

  • together with Sara Kuehn, Hans-Peter Pökel (eds.),The Intermediate Worlds of Angels. Islamic Representations of Celestial Beings in Transcultural Contexts (Beiruter Texte und Studien 114). Beirut 2019, in Kommission Ergon Verlag.
  • Schrift, Offenbarung, Dogma im christlich-muslimischen Dialog. Regensburg: Friedrich Pustet 2016.
  • Crossroads between Latin Europe and the Near East: Corollaries of the Frankish Presence in the Eastern Mediterranean (12th – 14th centuries) (Istanbuler Texte und Studien 24). Würzburg: Ergon 2011.
  • together with Bernhard Streck, Shifts and Drifts in Nomad-Sedentary Relations  (Nomaden und Sesshafte 2). Wiesbaden 2005.
  • مع ياسين محمد السواس ومأمون الصاغرجي، معجم السماعات الدمشقية، صورالمخطوطات المنتخبة من سنة 550 إلى 750‫.
    Vol. 2: Facsimilés des certificats d’audition à Damas. Institut Français des Études Arabes de Damas 2000.
  • مع ياسين محمد السواس ومأمون الصاغرجي، معجم السماعات الدمشقية المنتخبة من سنة 550 إلى 750‫.
    Vol. 1: Recueil de Documents. Institut Français des Études Arabes de Damas 1996.
  • Story-telling in the Framework of Non-fictional Classical Arabic Literature (2. Johann-Wilhelm-Fück Kolloquium Halle 1997). Wiesbaden 1998.
  • Das Korpus al-Haiṯam ibn ʿAdī (st.207/822) - Herkunft, Überlieferung, Gestalt früher aḫbār-Texte. Frankfurt: Klostermann 1991.
  • Ibn al-Ǧauzī und seine Kompilation wider die Leidenschaft - Der Traditionalist in gelehrter Überlieferung und originärer Lehre (Beiruter Texte und Studien 32). Beirut 1984, in Kommission Franz Steiner Verlag, Stuttgart.
  • Die arabische Ecloga - Das vierte Buch der Kanones der Könige nach Makarios (Forschungen zur Byzantinischen Rechtsgeschichte 12). Frankfurt: Löwenklau Gesellschaft 1985.

Artikel und Buchbeiträge (Auswahl)

  • Translating the Colonial Divide. Arabic and European Languages (19th century). In: Lena Foljanty, James Thompson and Lieven D’hulst (eds.), A Cultural History of Translation in the Emergence of the Modern World, Bloomsbury Academic 2022, forthcoming.
  • Letters in My Mind. Concepts and Practices of Response in the Writing of al-Qādī al-Fāḍil. In:  Élise Franssen (ed.), Authors as Readers in the Mamlūk period and beyond. Venezia: Edizioni Ca’Foscari 2022, 27-43.
  • Zukunft zwischen Immanenz und Transzendenz. Arabisch-islamische Perspektiven (8. – 15. Jahrhundert): In: Klaus Oschema,  Bernd Schneidmüller (Hg.), Zukunft im Mittelalter. Zeitkonzepte und Planungsstrategien. (Vorträge und Forschungen 90). Ostfildern: Thorbecke 2021, 107-130.
  • Review essay of: Niall Christie, The Book of the Jihad of ʿAli ibn Tahir al-Sulami (d. 1106). Text, Translation and Commentary, Surrey: Ashgate 2015, and Kenneth A. Goudie, Reinventing Jihād. Jihād Ideology from the Conquest of Jerusalem to the End of the Ayyubids (c. 492/1099–647/1249), Leiden: Brill 2019. In: Der Islam 98 (2020), 572-586.
  • Nachruf auf Rudolf Sellheim, In: Sitzungsberichte der Wissenschaftliche Gesellschaft an der Johann-Wolfgang-Goethe-Universität Frankfurt am Main LVII, NR. 5 (2020), 19-21. (https://www.uni-frankfurt.de/88928706/ nachruf_sellheim.pdf   )
  • Including Islam. In: Edith Hanke, Lawrence Scaff, Sam Whimster (eds.), Oxford Handbook of Max Weber, chapter 22. Online Publication Date: May 2019. (Print publication to appear 2020.)
    DOI: 10.1093/oxfordhb/9780190679545.013.22.
  • Angels as part of human civilization, Ibn Khaldūn’s conciliating approach. In: Sara Kuehn, Stefan Leder, Hans-Peter Pökel (eds.), The Intermediate Worlds of Angels. Islamic Representations of Celestial Beings in Transcultural Contexts (Beiruter Texte und Studien 114). Beirut 2019, 365-384.
  • Steppe, Stämme, Strukturen. Beduinen in arabischen Gesellschaften. In: Gernot Wilhelm (Hg.), Die Beduinen. Stammesgesellschaften und Nomadismus im Nahen Osten (Schriften der Max Freiherr Von Oppenheim-Stiftung 19). Wiesbaden 2018, 25-49.
  • Nach dem Kalifat. Rezension zu Luizard, Pierre- Jean: Die Falle des Kalifats. Der Islamische Staat oder die Rückkehr der Geschichte, 152 S., Hamburger Edition, Hamburg 2017 (franz. 2015). In Neue Politische Literatur 63 (2018), 521-23.
  • Bedeutung und Ende der Muslime unter christlicher Herrschaft in Italien aus Sicht muslimischer Autoren, in:  Lukas Clemens und Michael Matheus (Hrsg.), Christen und Muslime in der Capitanata im 13. Jahrhundert. Trier: Kliomedia 2018, 141-151.
  • Nasab as Idiom and Discourse. In: The Arab East and the Bedouin Component. From the Ottoman Period to the 20th Century = Journal of the Economic and Social History of the Orient 58/4­–5 (2015), 56-74.
  • Towards a historical semantic of the Bedouin, 7th to 15th centuries: A survey. In: Der Islam 94 (2015) “The Arab East and the Bedouin Component. From Late Antiquity to the Ottoman Period”, 85-123.
  • Gewalt der Ordnungen: Religiöses Recht, politische Herrschaft, tribale Ordnung. In: Frank Rexroth, Martin Kintzinger (Hrsg.), Gewalt und Widerstand in der politischen Kultur des späten Mittelalters (Vorträge und Forschungen 80). Ostfildern: Thorbecke 2015, 83-98.
  • Sultanic rule in the mirror of medieval political literature. In: Neguin Yavari, Regula Forster (eds.): Global Medieval: Mirrors for princes revisited. Harvard: Harvard University Press (Ilex Foundation) 2015, 94-111.
  • Religious texts and the Islamic purity regime. In: Matthias Bley, Nikolas Jaspert, Stefan Köck (eds.): Discourses of purity in transcultural perspective (300–1600) (Dynamics in the history of religion 5). Leiden 2015, 285-296.
  • Max Weber in der arabischen Welt. In: Max Weber Stiftung (Hrsg.), Max Weber in der Welt. Tübingen: Mohr Siebeck 2014, 24-31.
  • Understanding a text through its transmission: Documented samāʿ, copies, reception. In: Andreas Goerke, Konrad Hirschler (eds.): Manuscript Notes as Documentary Sources (Beiruter Texte und Studien 129). Beirut 2011, 59-72, 192-195 (illustrations).
  • The Semantics of Love: Conflict, Sublimation and Experience in Arabic Discourse. In: Christoph Wulff (ed.): Emotions in a Transcultural World. The Role of Emotions in Arab and European Cultures and Relationships. Paragrana 20 (2011) 2, 41-49.
  • Sunni Resurgence, Jihād Discourse and the Impact of the Frankish Presence in the Near East. In: Stefan Leder (ed.) Crossroads between Latin Europe and the Near East. Corollaries of the Frankish Presence in the Eastern Mediterranean. (Istanbuler Texte und Studien 24). Würzburg: Ergon 2011, 81-101.
  • Royal Dishes. On the Historical and Literary Anthropology of the Near and Middle East”, In: Albrecht Fuess, Jan-Peter Hartung (eds.): Court Cultures in the Muslim World. Seventh to Nineteenth Centuries. Oxon/New York 2011, 359-369.
  • The Arabs of Ibn Khaldūn. In: Al-Abhath 57 (2009), 47-64.
  • Spott im Ornat. Humor auf zweiter Stufe bei Ibn Arabschah (st.1450). In: George Tamer (ed.): Humor in der arabischen Kultur. Berlin 2009, 263-275.
  • Religion, Gesellschaft, Identität - Ideologie und Subversion in der Mythenbildung des arabischen ‚Volksepos’. In: Christine Schmitz (Hg.): Mensch – Heros – Gott. Weltentwürfe und Lebensmodelle im Mythos der Vormoderne. Stuttgart: Steiner 2009, p. 167-180.
  • Der Kaiser als Freund der Muslime. In: Mamoun Fansa, Karen Ermete:  Kaiser Friedrich II. (1194-1250). Welt und Kultur des Mittelmeerraumes (Schriftenreihe des Landesmuseums für Natur und Mensch, Heft 55). Mainz (Zabern) 2008, 83-91.
  • Beduinentum, Araber, Nomadenmythos in der Montage von Ibn Khaldun. In. Alexander Weiß (Hg.), Der imaginierte Nomade. Formel und Realitätsbezug bei antiken, mittelalterlichen und arabischen Autoren (Nomaden und Sesshafte 8). Wiesbaden 2007, 70-105.
  • Speculum Principum In: Enzyklopädie des Märchens, 12,3 Spalten 974-981. Göttingen 2007.
  • Nomads and sedentary people – a misleading dichotomy? Bedouin and Bedouinism in the Arab past. In: S. Leder, B. Streck (eds.): Shifts and Drifts in Nomad-Sedentary Relations (Nomaden und Sesshafte 2). Wiesbaden 2005, 401-419.
  • al-Wāqidī. Yūsuf ibn ʿAbdalhādī. al-Zubayr b. Bakkār. In: Encyclopaedia of Islam, Second Edition, XI, Leiden 2005, 101-103, 385, 595f. Leiden 2005.
  • Damaskus – Entwicklung einer islamischen Metropole und ihre Grundlagen. In: Th. Bauer, E. Stehli-Werbeck (Hrsg.): Alltagsleben und materielle Kultur in der arabischen Sprache und Literatur. Wiesbaden 2005, 233-50.
  • The use of composite form in the making of Islamic historical tradition. In: Philip F. Kennedy: On Fiction and Adab in Medieval Arabic Literature. Wiesbaden 2005, 125-148.
  • Nomadische Lebensformen und ihre Wahrnehmung im Spiegel der arabischen Terminologie. In: Die Welt des Orients 34 (2004), 72-104.
  • The ʿUdhrī narrative in Arabic literature. In: Friederike Pannewick (ed.): Martyrdom in Literature. Visions of Death and Meaningful Suffering in Europe and the Middle East from Antiquity to Modernity, Wiesbaden: Harrassowitz 2004, 162-189.
  • Postklassisch und vormodern: Beobachtungen zum Kulturwandel in der Mamlukenzeit. In: S. Conermann, Anja Pistor-Hatam: Die Mamluken. Studien zur ihrer Geschichte und Kultur im Gedenken an Ulrich Haarmann (1942-1999). Schenefeld 2003, S. 289-312.
  • Westliche Moderne und islamische Ordnung – Stimmen zum gegenwärtigen Konflikt in Ost und West. In: R. Fikentscher (Hrsg.), Islam und Coca Cola. Begegnung der Kulturen nach dem Irak-Krieg. Halle 2003, S. 19-38.
  • Impulse der Islamrezeption von der Aufklärung bis zum deutschen Vormärz. In: Th. Gerber, I. Diekmann (Hrsg.),  Der Orient im Okzident. Sichtweisen und Beeinflussungen. Potsdam 2003, 109-141.
  • توظيف الشكل المركَّب في صنعة تأريخ التراث الإسلامي. الأبحاث (بيروت) 50-51 (2002- 2003
    .52-35
  • ʽUmar ibn Shabba. In: Encyclopaedia of Islam, Second Edition, X, Leiden 2002, 891f.
  • Spoken word and written text – Meaning and social significance of the institution of riwāya (Islamic Area Studies Working Paper Series, No. 31). Tokyo 2002.
  • Die Botschaft und das Wirken Mahomets in der Vorstellung Goethes. In: Oriens 36 (2001) 215-241.
  • Die symbolische Sprache der Tradition. Zum Disput zwischen Recht und Macht. In: Akten des 27. Deutschen Orientalistentages 1998. Norm und Abweichung. Würzburg 2001, S. 27-41.
  • Heraklios erkennt den Propheten. Ein Beispiel für Form und Entstehung narrativer  Geschichtskonstruktionen. In: ZDMG 151 (2001), 1-42.
  • Hörerzertifikate als Dokumente für die islamische Lehrkultur des Mittelalters. In: R. G. Khoury (Hrsg.), Urkunden und Urkundenformulare im Klassischen Altertum und in den orientalischen Kulturen. Heidelberg 1999, 147-166.
  • Aspekte arabischer und persischer Fürstenspiegel - Legitimation, Fürstenethik, politische Vernunft. In: Angela De Benedictis (ed.): Specula principum. Frankfurt 1999, 21-50.
  • Arabic Prose Literature (medieval); Christian Arabic Literature; Damascus (medieval); al-Kūfa; Maǧnūn Lailā; Syria (medieval). In: Encyclopaedia of Arabic Literature, London-New York 1998, p. 172f., 180f., 456f., 636f., 746-748.
  • The paradigmatic character of Madāʾinī’s shūrā narration. In: Studia Islamica 88,2 (1998), 35-54.
  • Conventions of fictional narration in learned literature. In: Stefan Leder (ed.): Story-telling in the framework of non-fictional Arabic literature. Wiesbaden 1998, 34-60.
  • al-Sarrāj. al-Shabīb b. Shayba. al-Sukkarī. al-Ṣūlī. In: Encyclopaedia of Islam, Second Edition, IX, Leiden 1997, 65-66, 163f., 805, 846-848.
  • Charismatic Scripturalism - The Ḥanbalī Maqdisīs at Damascus. In: Der Islam 74 (1997) 279-304.
  • Grenzen der Rekonstruktion alten Schrifttums nach den Angaben im Fihrist. In: Ibn an-Nadīm und die mittelalterliche arabische Literatur. Beiträge zum 1. Johann Wilhelm Fück-Kolloquium, Wiesbaden 1996, S. 21-31.
  • al-Riwāya. In: Encyclopaedia of Islam, Second Edition, VIII, Leiden 1995, 545-547.
  • أخبار المجنون القديمة، نشأتها وشكلها القصصي: البحث عن مصادر ابن قتيبة. مجلة مجمع اللغة العربية 1415/
    1995, 17-34
  • Dokumente zum Ḥadīṯ in Schrifttum und Unterricht aus Damaskus im 6./12. Jhdt. In: Oriens 34 (1994), 57-75.
  • Classical Arabic Prose Literature: a Researchers' Sketch Map (together with Hilary Kilpatrick). In: Journal of Arabic Literature 23,1 (1992), 2-26.
  • The Literary Use of Khabar. A Basic Form of Historical Writing. In: Averil Cameron, Lawrence Conrad (eds.): The Byzantine and Early Islamic Near East I, Problems in the Literary Source Material (Studies in Late Antiquity and Early Islam 1). Princeton 1992, 277-315.
  • Features of the novel in early historiography - The downfall of Xālid al-Qasrī. In: Oriens 32 (1990), 72-96.
  • Authorship and transmission in unauthored literature - The akhbār attributed to al-Hayṯam ibn ʽAdī. In: Oriens 31 (1988), 67-81.
  • The Attitude of the Population, especially the Jews, towards the Arab-Islamic Conquest of Bilād al-Shām and the Question of their Role therein. In:  Die Welt des Orients 18 (1987), 64-71.
  • Prosa-Dichtung in der aḫbār Überlieferung - Narrative Analyse einer Satire. In: Der Islam 64 (1987), 6-41.

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